Čo je to globálny nedostatok čipov? Ako môže vaša firma zvládnuť túto krízu? Kedy sa podľa predpovedí skončí nedostatok čipov? Tieto a ďalšie otázky sú zodpovedané v tomto článku.
Takmer každé digitálne elektronické zariadenie je dnes napájané polovodičmi, ktoré obsahujú kremík a sú rozhodujúce pre vytváranie integrovaných obvodov, označovaných aj ako mikročipy. Autá používajú integrované obvody na veci, ako sú digitálne displeje, zábavné systémy a zložitejšie funkcie, ako je asistované parkovanie.
Polovodičové čipy sa používajú aj v každodenných spotrebičoch; umožňujú pokroky vo výpočtovej technike, komunikáciách a aplikáciách používaných takmer v každom odvetví.
Predtým boli počítače vyrobené z elektrónok a číselníkov, ktoré boli nielen krehké, ale vyžadovali veľa elektriny. Rúrky boli nakoniec nahradené polovodičovými čipmi, ktoré sú rýchlejšie, lacnejšie a efektívnejšie.
Čo je to globálny nedostatok čipov?
Keďže všetko, čo potrebuje vypočítať alebo spracovať informácie, obsahuje čip, sú v našom živote mimoriadne dôležité. A keďže dopyt po integrovaných obvodoch je väčší ako ponuka, je ich celosvetovo nedostatok.
Prudké zrýchlenie internetu vecí bolo jedným z vinníkov už pred pandémiou COVID-19 a podľa ekonomickej investičnej spoločnosti TS Lombard „navždy posúva polovodiče pred ropu ako svetový kľúčový komoditný vstup pre rast“.
Zatiaľ čo USA vedú svet vo vývoji a predaji polovodičov, čo predstavuje 45 % až 50 % celosvetových účtov, výroba sa presunula do Ázie. Taiwan a Kórea predstavujú 83 % celosvetovej výroby procesorových čipov a 70 % produkcie pamäťových čipov a predpokladá sa, že náskok v regióne sa bude naďalej rozširovať.
Taiwan dominuje na zlievarenskom trhu, najmä Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., ktorý je bežnejšie známy ako TSMC a v minulom roku predstavoval 54 % celkových globálnych príjmov zlievární.
Nie vždy bol nedostatok. Celosvetový predaj polovodičov medzi rokmi 2018 a 2019 klesol, ale do roku 2020 vzrástol predaj o 6,5 %, uvádza obchodná organizácia Semiconductor Industry Association. Rýchly rast pokračoval aj v roku 2021 a tržby v treťom štvrťroku 2021 boli o 27 % vyššie ako v rovnakom období minulého roka. Počas tretieho štvrťroka 2021 bolo dodaných viac polovodičových jednotiek ako v ktoromkoľvek inom štvrťroku v histórii trhu, uviedol SIA.
Čo spôsobilo globálny nedostatok čipov?
Nedostatok v dodávke polovodičov prvýkrát zasiahol automobilový priemysel počas pandémie COVID-19 a mal kaskádový efekt, ktorý spôsobil globálny rozvrat. Nedostatok možno vysledovať už v prvej polovici roku 2020, keď počas blokovania klesol celkový dopyt spotrebiteľov po autách. To prinútilo výrobcov čipov presunúť svoje zameranie na iné oblasti, ako sú počítačové vybavenie a mobilné zariadenia, po ktorých vzrástol dopyt a viac ľudí pracovalo na diaľku.
S rastom 5G a cloudových služieb bolo potrebných viac čipov pre komunikačné platformy, ako sú Zoom a služby streamovania videa.
Časť problému spočíva v tom, že návratnosť investícií nie je dostatočne presvedčivá na vybudovanie nových zlievarní – ktorých výstavba stojí miliardy dolárov a trvá roky – na uspokojenie dopytu výrobcov automobilov, uvádza IDC. Podľa Maria Moralesa, programového viceprezidenta skupiny polovodičov v IDC, automobilky fungujú v prostredí just-in-time bez plánovania kontinuity podnikania.
Po zrušení objednávok na začiatku pandémie sa nespokojní dodávatelia obrátili na iné trhy, ktorým sa stále darilo, ako napríklad spotrebná elektronika, a výrobcovia automobilov sa ocitli na zozname priorít nižšie.
Niektorí zákazníci hromadia zásoby a kupujú viac komponentov, než potrebujú, pre prípad, že by sa zásoba vyčerpala, keďže spoločnosti ako Huawei hromadili zásoby ešte pred americkými technickými zákazmi pre Čínu začiatkom tohto roka.
Ako viedol globálny nedostatok čipov k nárastu falošných komponentov?
Jedným z nevyhnutných dôsledkov globálneho nedostatku čipov je nárast falšovaných produktov. Keď sa spoločnosti ocitnú v núdzovej situácii pri nákupe, poľavia ostražitosť a podľa Centra pre pokročilé inžinierstvo životného cyklu si nemusia hneď uvedomiť, že im boli predané nelegálne diely.
Spoločnosti musia byť pri rokovaní s nezávislými distribútormi obozretné, pretože nakupujú a predávajú komponenty na otvorených online trhoch, uviedol CALCE. Vzhľadom na to, že diely môžu zmeniť majiteľa rôzneho času, môže byť ťažké vystopovať pôvod a poverenia pôvodného predajcu.
Stredisko odporučilo skontrolovať záznamy spoločnosti, ktorá komponenty predáva, a vykonať dôkladné testy dielov, pričom uznalo, že podniky na to často nemajú čas.
Kedy sa skončí globálny nedostatok čipov?
Ako dlho bude nedostatok čipov trvať, závisí od toho, kto robí prognózu. Gartner odhadol, že nedostatok polovodičov sa predĺži až do roku 2022, a varoval, že objednávka doštičiek by mohla trvať rok.
Spoločnosť Forrester uviedla, že očakáva, že nedostatok čipov bude pokračovať do roku 2022 a do roku 2023.
Ponuka porastie „zo starších čipových fabrík a zlievarní, v ktorých prebiehajú procesy ďaleko od špičky a na porovnateľne malých kremíkových plátkoch,“ napísal IEEE. Viac ako 40 spoločností zvýši kapacitu o viac ako 750 000 doštičiek mesačne do konca roku 2022, uviedla IEEE.
Napriek neochote niektorých výrobcov stavať nové závody, došlo k oživeniu. Intel uviedol, že vynaloží 20 miliárd dolárov na vybudovanie dvoch nových tovární v Arizone a TSMC plánuje minúť 28 miliárd dolárov na nové čipy a výstavbu závodov na zvýšenie kapacity.
Spoločnosť Texas Instruments v novembri 2021 oznámila, že plánuje postaviť až štyri nové závody na výrobu polovodičov v Texase v odhadovanej hodnote 30 miliárd dolárov. Výstavba prvých dvoch výrobných závodov sa má začať v roku 2022 a podľa spoločnosti sa očakáva spustenie výroby 300-milimetrových plátkov TI do roku 2025. TI bude mať v budúcnosti možnosť postaviť na mieste ďalšie dva závody.
Keď Samsung oznámil, že v roku 2022 postaví továreň v hodnote 17 miliárd dolárov, ďalšie štáty a mestá v celej krajine sa snažia spoločnosť získať stimulmi v nádeji, že prilákajú výrobu čipov do svojich oblastí.
Pokiaľ ide o federálne úsilie, Senát v júni 2021 schválil zákon o výdavkoch vo výške 250 miliárd dolárov – jeden z najväčších priemyselných zákonov v histórii USA – ktorý zahŕňal 54 miliárd dolárov na zvýšenie výroby a výskumu polovodičov. O päť mesiacov neskôr sa však legislatíva v Snemovni reprezentantov zastavila, pretože členovia Snemovne povedali, že chcú napísať svoj vlastný návrh zákona.
Nebol poskytnutý žiadny časový plán na posúdenie tohto opatrenia Snemovňou.
Začiatkom tohto roka Micron uviedol, že pracuje na zmiernení dopadu nedostatkov v širokom elektronickom priemysle na svoju produkciu prostredníctvom „proaktívnych a disciplinovaných stratégií riadenia dodávateľského reťazca a zásob“, ako aj väčšieho zamerania sa na budovanie odolnosti dodávateľského reťazca pomocou analýzy údajov. .
Odborníci tvrdia, že USA by mohli byť v nasledujúcich rokoch v strategickej nevýhode, ak sa v krajine nerozšíri výroba polovodičov.
Ako ovplyvní celosvetový nedostatok čipov nákupy počas sviatkov a nielen?
Podľa niektorých odhadov bolo globálnym nedostatkom čipov zasiahnutých 169 priemyselných odvetví.
Podľa Bena Stantona, hlavného analytika spoločnosti Canalys, celosvetové dodávky smartfónov klesli v treťom štvrťroku o 6 %, keďže predajcovia mali problém uspokojiť dopyt po zariadeniach v dôsledku „hladomoru čipových súprav“.
Spoločnosť Apple údajne znížila výrobu iPadu na polovicu a prepracúva staršie časti iPhone na použitie v iPhone 13. Nintendo znižuje výrobu svojich konzol Switch OLED o 20 %, pričom hovorca uviedol, že nedostatok čipov ovplyvňuje výrobu.
„Neschopnosť uspokojiť spotrebiteľský dopyt počas najväčšej nákupnej sezóny si vyberie daň na spodnom zisku spoločností,“ napísal Gadjo Sevilla pre eMarketer. „A keďže nedostatok čipov je v nedohľadne, nie je možné povedať, ako dlho bude spoločnostiam trvať, kým získajú späť straty.“
Maloobchodníci by mali zadávať objednávky už teraz – ak tak ešte neurobili – aby sa ubezpečili, že na sviatky budú mať na sklade tie správne produkty.
Keďže toľko hračiek a iných dovolenkových predmetov obsahuje žetóny, pred nákupom si preštudujte predajcov a porovnajte ceny. Ak niečo znie príliš dobre na to, aby to bolo skutočné, pravdepodobne to tak je. Zaplaťte kreditnou kartou v prípade, že budete musieť spochybňovať poplatok a viesť záznamy o online objednávkach. Ak počas dovolenkových nákupov nájdete podvod, nahláste to Federálnej obchodnej komisii.
Z dlhodobého hľadiska pozorovatelia z odvetvia uviedli, že zlievárne sa možno zdráhajú investovať do nových tovární, pretože čipy neprinášajú veľké ziskové marže a je známe, že toto odvetvie má prudké vrcholy dopytu, po ktorých nasleduje pokles. Po ceste sa obávajú, že prebytok čipsov zníži ceny.
Ako sa moja firma dokáže vyrovnať s globálnym nedostatkom čipov?
Organizácie by mali identifikovať prvky svojej infraštruktúry, ktoré by boli výrazne ovplyvnené, ak by komponent alebo dva zlyhali a nemohli by získať náhradu z dôvodu nedostatku dodávok a použiť to ako základ pre plánovanie, napísal autor príspevku Patrick Gray z TechRepublic.
Zvážte tiež, aké alternatívy sú k dispozícii, napríklad či môžu zamestnanci zostať produktívni pomocou svojich osobných zariadení. Urobte si analýzu nákladov a výnosov a nedovoľte, aby nízke náklady na obstaranie boli jediným hnacím motorom skladovania zásob.
Forrester navrhuje nákup použitých alebo renovovaných dielov a výber iného poskytovateľa, ak napríklad jeden výrobca počítačov nemá notebook, ktorý chcete.
Pre výrobcov závislých od polovodičov Gartner odporúča štyri kroky, ktoré by mali podniknúť na zmiernenie rizika a straty výnosov počas globálneho nedostatku čipov:
- Rozšírte viditeľnosť dodávateľského reťazca mimo dodávateľa na úroveň kremíka.
- Zabezpečte dodávku sprievodným modelom a/alebo predinvestíciami a spojte sa s podobnými subjektmi, aby ste získali pákový efekt.
- Sledujte hlavné ukazovatele, ako sú kapitálové investície, index zásob a projekcie rastu príjmov v odvetví polovodičov.
- Diverzifikujte dodávateľskú základňu a vytvorte strategické partnerstvá s distribútormi, predajcami a obchodníkmi.
V ťažko zasiahnutom automobilovom priemysle McKinsey poznamenal, že poprední výrobcovia OEM zriadili „vyhradené vojnové miestnosti“, ktoré kombinujú svoje údaje o ponuke a dopyte, aby poskytli lepšiu transparentnosť. Títo výrobcovia automobilov tiež používajú analýzy na zosúladenie ponuky s dopytom, aby sa znížili chyby a manuálne procesy.
V krátkodobom horizonte medzi stratégie, ktoré McKinsey navrhuje, patrí zorganizovanie spoločnej diskusie medzi OEM, jeho prvotriednymi dodávateľmi a dodávateľmi polovodičov s cieľom pomôcť zosúladiť ciele všetkých účastníkov. Pomôcť by mohlo aj poskytnutie dodatočných platieb na urýchlenie výroby doštičiek, keď kapacita predstavuje menej ako 5 % objemu výroby, uviedla konzultačná firma.
Medzi ďalšie možnosti patrí nahradenie spätne objednaných komponentov podobnými, ale funkčnejšími jednotkami, ako je výmena čipov s väčšou pamäťou a používanie čipových sád spotrebiteľskej triedy, ktoré prechádzajú dodatočnými testami kvality.
Jedným z dlhodobejších riešení pre automobilový sektor je prehodnotiť stratégiu dodávok just-in-time a pozrieť sa na regionálne zdroje s menšou závislosťou od jednotlivých dodávateľov a vzdialených krajín pre čipy.
Výrobcovia automobilov musia dbať na túto radu. Ešte pred pandémiou Deloitte predpovedal, že do roku 2030 budú elektronické systémy tvoriť polovicu celkových nákladov na auto s bezpečnostnými senzormi, dielmi hnacieho ústrojenstva a prístrojovými panelmi, napísal Mickey Meece pre TechRepublic.
Pokiaľ ide o spotrebiteľov a podniky, existuje možnosť ponechať si svoje súčasné zariadenia, autá a ďalšie vybavenie a odložiť aktualizácie, kým kríza neustúpi.